Люди можуть брехати, щоб здаватися чесніше

Експерименти ізраїльських вчених показали, що багато хто готовий брехати, щоб їх не запідозрили в брехні, іноді роблячи це на шкоду собі.

Намагаючись здаватися чесними, багато людей вдаються до брехні – навіть якщо вона може принести їм певні збитки. Стаття про це опублікована у виданні Journal of Experimental Psychology: General.

Вчені під керівництвом Шохама Чошена-Гилеля з Єврейського університету в Єрусалимі провели серію експериментів з юристами і студентами ізраїльських коледжів, а також з випробуваними з США і Великобританії в онлайн-форматі. В одному з дослідів 115 юристам запропонували уявити сценарій, в якому вони повідомляють потенційному клієнту, що ведення справи займе від 60 до 90 оплачуваних годин роботи. При цьому сам юрист працюватиме в офісі, а його клієнт не знатиме, скільки часу справді витрачено.

Половині учасників сказали, що вони відпрацювали у справі 60 годин, іншій половині – 90 годин. Після цього піддослідним поставили запитання, який рахунок вони виставлять клієнту. У першій групі середня кількість оплачуваних годин, які юристи хотіли внести в рахунок, склало 62,5 години, при цьому завищені дані вказали 17% опитаних.

У другій групі ж середня кількість годин, внесену випробуваними, становило 88, при цьому 18% людей з цієї групи готові були вказати в рахунку менший час. Пояснюючи своє рішення знизити кількість витраченого часу, деякі юристи сказали, що стурбовані тим, що клієнт може запідозрити їх в обмані.

В іншому експерименті 149 студентів ізраїльських вузів грали на комп’ютері в кістки і орлянку (підкидання монети), а потім повідомляли дослідникам про свої результати. За кожен кидок кісток або монети з потрібним результатом випробовувані отримували 15 центів. При цьому комп’ютерна ігрова програма була налаштована таким чином, що половина учасників експерименту отримали підтасовані в кращу сторону результати, а друга половина – випадкові результати.

ВМ БУДЕ ЦІКАВО: Любов до кальянів виявилася смертельно небезпечною

Тут в першій групі 24% студентів, незважаючи на меншу кількість отриманих грошей, занизили свої результати. У другій групі лише 4% повідомили про меншій кількості потрібних результатів, ніж отримали насправді.

Третій експеримент був проведений з учасниками з США: 201 випробуваному запропонували змоделювати ситуацію, в якій вони працюють на фірмі і часто відправляються у відрядження на власному авто. Максимальні витрати палива, який компенсує компанія, розраховується на 400 миль шляху в місяць. Учасникам експерименту спочатку повідомили, що більшість працівників фірми повідомляють про 280-320 милях пробігу машини в місяць.

Потім половині учасників третього експерименту сказали, що вони проїхали 300 миль за місяць, а другій половині – 400 миль; після цього випробовуваних попросили озвучити відстань, яку вони повідомлять роботодавцю. Якщо перша група практично повністю повідомила «правду», то в другій 12% занизили свій пробіг. Середня відстань, яку повідомили учасники другої групи, склало 384 миль. Аналогічні результати були отримані і в четвертому експерименті, в якому взяли участь 544 людини з Великобританії.
Дослідники говорять, що їх результати застосовні не тільки в модельних ситуаціях, але і в реальному світі. Однак у проведеної роботи є певні обмеження: якщо фінансові вигоди ситуації будуть досить високими, це може стати серйозним стимулом для людей, щоб не занижувати реальні цифри на догоду іншим.